Informatikai füzetek
|
Ismertető:
A könyv a programozás elméletének ismertetését követően a Quick Basic és a Turbo Pascal programozási nyelv elsajátításához nyújt hasznos segítséget rengeteg példával, feladattal és mintaprogrammal illusztrálva.
A kötet tartalma:
Programozáselmélet, Quick Basic, Turbo Pascal
Tartalomjegyzék:
1. Bevezetés a programozásba 7
1.1. Bevezetés 7
1.2. A program készítésének menete 8
1.2.1. A program elkészítésének lépései 8
1.2.2. Az algoritmus és szerkezete 8
1.2.3. Az algoritmussal szemben támasztott követelmények 10
1.2.4. Folyamatábrák 10
1.2.5. A strukturált problémamegoldás 11
1.2.6. A program készítésének folyamata 13
1.3. Programozási alapfogalmak 14
1.3.1. A programírás konvenciói 14
1.3.2. Az azonosítók 14
1.3.3. A konstans 15
1.3.4. A változók 15
1.3.5. kifejezések 15
1.3.6. A műveletek végrehajtásának sorrendje (prioritása) 16
1.3.7. Boole-féle algebra 16
1.3.8. Az értékadó utasítás 18
1.3.9. Input és output 18
1.3.10. A soros programozás 18
1.3.11. A programok szerkezete 19
1.4. Alternatívák és ciklusok kezelése a programban 21
1.4.1. Egyágú döntések 21
1.4.2. Kétágú döntés 22
1.4.3. Több lehetséges érték közötti választás 24
1.4.4. Feltétel nélküli vezérlés átadás 25
1.4.5. A ciklikus tevékenység (iteráció) kezelése a programban 25
1.5. Tömbök 29
1.5.1. A tömbök használata 30
1.5.2. Tömb elemeire való hivatkozás 30
1.5.3. Tömb feltöltése 30
1.5.4. Tömb elemeinek kiíratása 30
1.6. Alprogramok 31
1.6.1. Függvények 31
1.6.2. Eljárás 32
1.6.3. A főprogram és az alprogram kapcsolata 32
1.6.4. Az azonosítók hatásköre 32
2. Programozás Quick Basic nyelven 33
2.1. Bevezetés 33
2.2. A Quick Basic programozási környezete 34
2.2.1. A programról általában 34
2.2.2. A Quick Basic indítása 34
2.2.3. A fejlesztői környezet 35
2.2.4. A program szerkesztése 36
2.2.5. A kész program futtatása 36
2.2.6. A képernyő felépítése 36
2.3. Az első lépések: Képernyőkezelés 37
2.3.1. Egyszerű kiíratások 37
2.3.2. Használjunk színeket! 40
2.3.3. Egyszerű számolások 42
2.3.4. A képernyő felbontásának megváltoztatása 44
2.4. Változók 45
2.4.1. Értékadás 45
2.4.2. Változók értékének kiíratása 46
2.4.3. A változók egyszerű alkalmazásai 46
2.4.4. Értékadás a program futása közben 47
2.5. Számlálós ciklusok 50
2.5.1. A ciklusváltozó felhasználása 53
2.5.2. A FOR–NEXT–STEP szerkezet 57
2.5.3. Egymásba ágyazott ciklusok 59
2.6. Elágazások 61
2.6.1. Elágazások három- vagy többfelé 65
2.7. Feltételes ugrások 67
2.8. Tesztelős ciklusok 71
2.8.1. Elöltesztelős ciklusok 72
2.8.2. Hátultesztelős ciklusok 73
2.8.3. feladatok tesztelős ciklusokra 74
2.9. Egy kis matematika... 77
2.10. Szövegek kezelése 80
2.11. Több adat együttes kezelése 88
2.11.1. Konstans adatok 88
2.11.2. Tömbök 89
2.12. Írjunk játékprogramot! 92
2.13. Menü készítése 99
2.14. Alprogramok 103
2.14.1. Szubrutinok 104
2.14.2. Függvények 108
2.15. Grafika a Quick BASIC-BEN 110
3. Programozás TURBO PASCAL nyelven 115
3.1. Bevezetés 115
3.2. A programozás alapjai Turbo Pascalban 116
3.2.1. Az első program, avagy ismerkedés a nyelvvel 116
3.2.2. A képernyő kezelése: kiíratások 125
3.2.3. Változók 134
3.2.4. Számlálós ciklusok 152
3.2.5. Elágazások 167
3.2.6. Feltételes ugrások 174
3.2.7. Tesztelős ciklusok 178
3.2.8. Alprogramok 186
3.2.9. Összetett adattípusok 193
3.2.10. Összefoglalás 206
3.3. Algoritmusok készítése 207
3.3.1. A programkészítés folyamata 207
3.3.2. A program tervezése 208
3.3.3. Algoritmus-leíró eszközök 208
3.4. Függvények 213
3.4.1. Matematikai függvények 214
3.4.2. Szövegek kezelése 220
3.4.3. Sorszámozott típusok függvényei és eljárásai 226
3.4.4. Típuskonverziós függvények 227
3.5. Fájlok kezelése 229
3.5.1. Deklaráció és hozzárendelés 230
3.5.2. Fájl megnyitása 230
3.5.3. Fájl bezárása 231
3.5.4. A rekordmutató pozícionálása 231
3.5.5. Adat beolvasása fájlból 232
3.5.6. Adat írása fájlba 232
3.5.7. Fájl törlése 232
3.5.8. Nem tipizált fájlok 233
3.5.9. Szövegfájlok kezelése 233
3.5.10. Fájl átnevezése 235
3.5.11. Könyvtárak kezelése 235
3.5.12. A fájlkezelés hibáinak elhárítása 236
3.6. Grafika a Turbo Pascal-ban 237
3.6.1. A grafikus képernyő felépítése 237
3.6.2. Inicializálás 238
3.6.3. Színek használata 240
3.6.4. A grafikus képernyő törlése 240
3.6.5. CP – a grafikus kurzor 241
3.6.6. Pontok 241
3.6.7. Vonalak 241
3.6.8. Alakzatok 243
3.6.9. Kitöltött alakzatok 245
3.6.10. Szövegek 246
3.7. Saját unitok készítése 248
3.8. Dinamikus adatszerkezetek 251
3.8.1. Dinamikus adatok deklarálása 251
3.8.2. Értékadás = memóriaterület lefoglalása 252
3.8.3. A lefoglalt terület felszabadítása 252
3.8.4. Egy egyszerű példa 253
3.9. Alkalmazások 253
3.9.1. Gyakori feladatok vektorokra 253
3.9.2. Menük készítése 261
3.9.3. Rekurzió 268
3.10. Egy komolyabb program elkészítése 269
3.10.1. A feladat 269
3.10.2. A programterv 270
3.10.3. Kódolás 272
3.10.4. Hibajavítás, tesztelés 275
3.10.5. Hatékonyságvizsgálat 276
3.10.6. Dokumentáció 277
3.10.7. A teljes programlista 279
3.10.8. Feladatok 281
3.11. Mellékletek 282
3.11.1. A Turbo Pascal védett szavai 282
3.11.2. A Turbo Pascal kulcsszavai és utasításai 283
3.11.3. A Turbo Pascal nyelv eljárásai és függvényei 284
3.11.4. Fordítási hibák jegyzéke 289
3.11.5. Futási hibák jegyzéke 294