MX 2004 és 8 verziók
|
Ismertető:
Napjainkban a weben előtérbe került a design, a színek kavalkádja, az interaktív tartalom, az animációk, a hangeffektusok. Az érdekes és szemet gyönyörködtető webgrafikák készítésének első számú technológiája a Flash. Sokan még nem is nagyon ismerik, mások már el sem tudják képzelni a weblapokat ilyen tartalom nélkül. A Flash megismeréséhez nem elegendő néhány meglévő oldal megtekintése, kielemzése (bár ez sem hátrányos). A hatékony munkához elengedhetetlen bizonyos számítógépes grafikai ismeret megléte. A tervezés pedig egyéni kreativitás függvénye, így saját magunknak kell eldöntenünk, mennyire tudunk érdekes és új hatásokat kitalálni, majd azokat megvalósítani. Míg néhány éve az egyszerű, legfeljebb formázott szövegek, esetleg néhány táblázat vagy kisméretű fénykép volt jellemző a weblapokra, addig mára ezen a téren sokat változott a világ. A Flash technológiának és más megoldásoknak köszönhetően a honlapok megteltek színes, aktív tartalommal. A csillogó-villogó hatásoknak azonban ára van. Igen komoly feladat a még elfogadható méretű grafika publikálása a weben, hiszen a sávszélesség igen változó. Tömegesen fordulnak elő például szöveg nélküli, csak grafikus, teljes képernyős, nagyfelbontásra készített (nem optimatizált) grafikus oldalak, amelyek letöltését egy lasabb internetkapcsolaton szinte lehetetlen kivárni. Ezek letöltése, megjelenítése számos technikai problémát vethet fel. Ilyenkor jelenthet megoldást a flash, amely segítségével kisméretű, gyorsan letölthető grafikus tartalmakat tudunk készíteni. Bár egyre több helyen van Flash-es támogatás, arra is gondolni kell, hogy mi legyen, ha valahol nincs telepítve Flash Player, vagy nem a legújabb verziójú. A lejátszó meglétét persze lehet ellenőrizni, de sajnos vannak olyan webhelyek, ahol a Flash a honlap egyetlen felülete. További probléma a jelölőnyelvekkel és egyéb webes technológiákkal való teljes összehangolás nehézsége. Mivel a Macromedia cég saját termékéről van szó, a fejlesztőeszközt nem minden ajánlás és szabvány támogatja. Ezek áthidalása nem egyszerű feladat, de nem is lehetetlen. Gondolni kell a különféle felbontásokra, a számos népszerű böngészőre. A Flash-sel történő munkához tehát feltétlenül szükséges több operácós rendszer, több platform és több böngésző ismerete is. A jelölőnyelvek ismerete nélkül nincs is értelme nekiállni a Flash-es fejlesztésnek, ha a webre akarunk publikálni. Más a helyzet, ha például egy multimédiás CD-t készítünk Flash-sel. Ilyenre is vannak szép példák, mint például a legújabb Nokia mobiltelefonok interaktív bemutatói. A Flash fejlesztőkörnyezet legújabb változatait, a Flash MX 2004/Professional 2004 (7.0), illetve Flash Basic 8/Professional 8 rendszereket teljesen az alapoktól ismerjük meg. A rendszer telepítésétől kezdve a rendszerkövetelményeken át a fejlesztőkörnyezet eszközeinek, paneljeinek, menüinek megismerésén keresztül jutunk el a Flash alkalmazások létrehozásáig. A könyv végig olyan példákat használ, melyek az ingyenesen letölthető fejlesztőkörnyezet részei, így mindenkinek rendelkezésére állnak a Flash beszerzése után. Ezt követően röviden áttekintjük a Flash saját scriptnyelvét, az ActionScript-et is. Aki foglalkozott már objektum-orientált programfejlesztéssel, annak nem okoz gondot a nyelv tanulása. Előnyt jelent más scriptnyelvek (pl. JavaScript) ismerete is. Végül megismerkedünk a Flash komponensek használatával, sőt a saját komponensek létrehozásával is. A könyv végigolvasása, a környezet próbálgatása, a menük és panelek munka közben történő elemzése segít elindulni a Flash-es fejlesztés megtanulásában. A rendszer megismerésén túl érdemes meglévő, kész animációkat is megnyitni, kielemezni. A grafikai tapasztalattal rendelkezők más programokban már kamatoztatott tudásukat immár a webes grafikák és animációk készítése során is felhasználhatják. Ahogy néhány éve a scriptek megjelenése tette dinamikusabbá a világhálót, most a Flash technológiával tehetjük azt szebbé, érdekesebbé. Mindenképpen érdemes tehát megismerkedni a Flash-sel.
Tartalomjegyzék:
AJÁNLÁS 11
ELŐSZÓ 13
1. ALAPFOGALMAK 15
1.1. A Flash 15
1.2. A Flash Player 15
2. A FLASH TELEPÍTÉSE 16
2.1. Rendszerkövetelmények 16
2.1.1. A Flash Player igényei 16
2.1.1.1. A Flash Player 7 igényei 16
2.1.1.2. A Flash Player 8 igényei 17
2.1.2. A fejlesztés követelményei 17
2.2. A Flash installálása és aktiválása 17
2.2.1. Frissítés Professional verzióra 19
2.2.2. Váltás a trial módok között 19
2.2.3. Egy Flash változat megvásárlása trial módból 19
2.2.4. A Flash 8 fejlesztőkörnyezeten kívüli eszközei 20
2.2.4.1. Extension Manager 20
2.2.4.2. Flash 8 Video Encoder 21
2.3. A Flash Player módosítása, eltávolítása 23
2.4. Egy szerver konfigurálása a Flash Player-hez 24
2.4.1. A Flash Player biztonsági konfigurációi 24
3. A FEJLESZTŐKÖRNYEZET 25
3.1. A tárgyasztal 25
3.1.1. Nagyítás, kicsinyítés 26
3.1.1.1. A nézet közelítési és távolítási lehetőségei 26
3.1.2. A tárgyasztal nézetének mozgatása 27
3.2. Az idővonal 27
3.2.1. Az idővonal megjelenésének módosítása 28
3.2.2. A lejátszásvezérlő mozgatása 29
3.2.3. A keretek megjelenésének módosítása az idővonalon 30
3.3. Keretek, kulcskeretek 31
3.3.1. Munka a keretekkel az idővonalon 31
3.3.1.1. Keretek beszúrása az idővonalba 32
3.3.1.2. Egy vagy több keret kijelölése az idővonalon 32
3.3.1.3. Keretek, kulcskeretek módosítása, törlése 32
3.4. Rétegek 33
3.4.1. Rétegek, rétegmappák létrehozása 34
3.4.2. Rétegek, rétegmappák megtekintése 34
3.4.3. Rétegek, rétegmappák szerkesztése 36
3.4.3.1. Réteg vagy mappa kijelölése 36
3.4.3.2. Réteg vagy mappa átnevezése 36
3.4.3.3. Egy vagy több réteg/mappa zárolása (lokkolása) 37
3.4.3.4. Réteg másolása 37
3.4.3.5. Egy rétegmappa tartalmának másolása 37
3.4.3.6. Réteg vagy mappa törlése 37
3.4.4. Rétegek, rétegmappák rendezése 38
3.4.5. Vezető rétegek használata 38
3.5. Az eszköztár és a szerkesztés-vezérlő 39
3.5.1. Eszközök kijelölése 39
3.5.2. Az eszköztár eszközei 40
3.5.2.1. Az eszköz-terület 40
3.5.2.2. A nézet-terület 41
3.5.2.3. A szín-terület 42
3.5.2.4. Az opció-terület 42
3.5.3. Az eszköztár testreszabása 42
3.5.4. Rajzolás az eszköztár eszközeivel 43
3.5.5. Egyszerű animáció létrehozása 47
3.6. Rács, vezetők, vonalzók 48
3.6.1. A rács használata 48
3.6.2. A vezetők használata 49
3.6.3. A vonalzók használata 50
3.7. Panelek, tulajdonság-felügyelő 51
3.7.1. A tulajdonság-felügyelő 51
3.7.2. A Library panel 51
3.7.3. Az Actions panel 51
3.7.4. A panelek használata 52
3.7.4.1. Műveletek panelekkel 52
3.7.4.2. A panelek elrendezése 53
3.7.4.3. Panel-halmazok 53
3.8. Tulajdonságok beállítása 54
3.8.1. Általános tulajdonságok 54
3.8.2. Szerkesztési tulajdonságok 56
3.8.3. Vágólap-tulajdonságok 57
3.8.4. Figyelmeztetési tulajdonságok 57
3.9. A gyorsbillentyűk testreszabása 59
3.9.1. Gyorsbillentyű-készlet kiválasztása 59
3.9.2. Új gyorsbillentyű-kombináció felvétele 59
3.9.3. Egyéni gyorsbillentyű-készlet átnevezése 60
3.9.4. Új gyorsbillentyű-készlet létrehozása, törlése 60
3.10. Helyi menük 61
3.11. Elérhetőség a Flash fejlesztőkörnyezetben 62
3.11.1. Elérhetőség Macintosh-on 62
3.11.2. Panelek vagy a tulajdonság-felügyelő kijelölése gyorsbillentyűkkel 63
3.11.2.1. A fókusz bejárási sorrendje 63
3.11.2.2. Gyorsbillentyű-műveletek a panelekkel és a tulajdonság-felügyelővel 63
3.11.3. Vezérlők kijelölése egy panelen vagy a tulajdonság-felügyelőn gyorsbillentyűkkel 64
3.11.4. Párbeszédablak-vezérlők navigálása gyorsbillentyűkkel 65
3.11.5. A tárgyasztal vagy a tárgyasztalon levő objektumok kijelölése gyorsbillentyűkkel 65
3.11.6. Navigációs fa vezérlők használata gyorsbillentyűkkel 66
3.11.7. A könyvtárelemek használata gyorsbillentyűkkel 66
4. ALKALMAZÁSOK LÉTREHOZÁSA 68
4.1. Egy alkalmazás készítésének folyamata 68
4.2. A kész alkalmazás vizsgálata 68
4.3. Egy kész alkalmazás futtatása 69
4.4. A fejlesztői dokumentum megnyitása 69
4.5. A kész alkalmazás ellenőrzése 70
4.6. Új dokumentum létrehozása 71
4.6.1. Egy új dokumentum megnyitása 71
4.6.2. Dokumentum-tulajdonságok definiálása 72
4.6.3. Média-tartalom hozzáadása 73
4.6.3.1. Vektorgrafika hozzáadása 73
4.6.3.2. Képek importálása a könyvtárba 74
4.6.3.3. Grafika hozzáadása a könyvtárból 75
4.6.3.4. Szöveg hozzáadása 75
4.6.4. Navigációs vezérlők hozzáadása 76
4.6.5. Komponensek hozzáadása és konfigurálása 76
4.6.6. Egy viselkedés hozzáadása 77
4.6.7. Mozgás, interaktív tartalom 77
4.6.7.1. Idővonal-effektus hozzáadása 77
4.6.7.2. Réteg nyújtása az idővonalon 78
4.7. Az alkalmazás tesztelése 78
4.8. Az alkalmazás publikálása és megtekintése 79
4.8.1. Publikációs beállítások megtekintése 79
4.8.2. Publikációs beállítások megváltoztatása 81
4.8.3. Publikált alkalmazásunk megtekintése böngészőben 81
4.8.4. Lehetőségek az alkalmazások készítésekor 82
5. ACTIONSCRIPT 84
5.1. ActionScript áttekintés 84
5.2. Szimbólum-példány létrehozása 84
5.3. Dokumentum-inicializálás 86
5.4. Az ActionScript szintaxisa 88
5.5. Megjegyzések használata a kódban 88
5.6. Egy példa: függvény írása nyomógombhoz 88
5.7. Alkalmazásunk tesztelése 89
6. KOMPONENSEK 91
6.1. Alapvető tudnivalók 91
6.1.1. Rendszerkövetelmények 91
6.1.2. Komponensek telepítése 91
6.2. A komponensek 93
6.2.1. A v2 komponensek előnyei 93
6.2.2. Komponenskategóriák 94
6.2.3. Komponens-architektúra 95
6.2.4. A v2 komponensek újdonságai 95
6.2.5. Lefordított klipek és SWC fájlok 96
6.2.6. Elérhetőségi kérdések 96
6.3. Munka komponensekkel 97
6.3.1. A Components panel 97
6.3.2. Komponensek a Library panelen 98
6.3.3. Komponensek a tulajdonság-felügyelőn és a Component Inspector panelen 98
6.3.3.1. Komponens-információk a tulajdonság-felügyelőn 98
6.3.3.2. Komponens-információk a komponens-felügyelőn 99
6.3.4. Komponensek élő előnézete 99
6.3.5. SWC fájlok és lefordított klipek használata 99
6.3.6. Komponensek hozzáadása Flash dokumentumokhoz 100
6.3.6.1. Komponensek hozzáadása ActionScript használatával 101
6.3.6.2. Méretek 102
6.3.7. Komponens-paraméterek beállítása 102
6.3.8. Komponensek törlése Flash dokumentumból 103
6.3.9. Kódsúgók használata 103
6.3.10. Komponens-események 103
6.3.11. Egyéni fókusz-navigáció létrehozása 104
6.3.12. Komponens-mélység menedzselése egy dokumentumban 105
6.3.13. Előtöltés komponensekkel 105
6.3.14. A v1 és v2 komponensek architektúrája 105
6.4. Komponensek testreszabása 106
6.4.1. Komponensszín és -szöveg testreszabása stílusokkal 106
6.4.1.1. Stílus beállítása egy komponens-példányhoz 107
6.4.1.2. Globális stílusok 107
6.4.1.3. Adott komponensek stílusának megadása 108
6.4.1.4. Komponens-osztály stílusai 109
6.4.1.5. Globális, egyedi és osztálystílusok egy dokumentumban 110
6.4.1.6. Színek stílus-tulajdonságai 110
6.4.1.7. Stílus tulajdonság-értékek meghatározása 112
6.4.1.8. Támogatott stílusok 112
6.4.2. Témák 114
6.4.2.1. Téma alkalmazása egy dokumentumra 115
6.4.2.2. Új téma létrehozása 115
6.4.3. Manipulációk a skin-ekkel 116
6.4.3.1. Komponens-skin-ek szerkesztése 117
6.4.3.2. Szerkesztett skin alkalmazása egy komponensre 119
6.4.3.3. Szerkesztett skin alkalmazása egy alkomponensre 120
6.4.3.4. Skin-tulajdonságok megváltoztatása a prototípusban 122
6.5. A Flash fejlesztőkörnyezet fontosabb komponensei 123
6.5.1. Felhasználói interfész-vezérlők 123
6.5.1.1. A Button komponens 124
6.5.1.2. A CheckBox komponens 129
6.5.1.3. A ComboBox komponens 132
6.5.1.4. A Label komponens 137
6.5.1.5. A List komponens 139
6.5.1.6. A NumericStepper komponens 143
6.5.1.7. A ProgressBar komponens 146
6.5.1.8. A RadioButton komponens 150
6.5.1.9. A TextArea komponens 153
6.5.1.10. A TextInput komponens 156
6.5.2. Média-komponensek 159
6.5.3. Konténerek 159
6.5.3.1. A Loader komponens 159
6.5.3.2. A Window komponens 162
6.5.4. Adat-komponensek 166
6.5.5. Menedzserek 166
6.5.5.1. A DepthManager osztály 166
6.5.5.2. A FocusManager osztály 167
6.5.6. Képernyők 170
6.5.7. UIComponent 170
6.5.8. UIEventDispatcher 171
6.5.9. UIObject 171
FÜGGELÉK 174
A. Forróbillentyűk, billentyűkombinációk 174
A-1. A rajzolás menüparancsai 174
A-2. A rajzeszközök 181
A-3. A tesztelés menüparancsai 182
A-4. Scriptszerkesztési parancsok 185
A-5. Az idővonal parancsai 188
A-6. Munkahely-elérhetőségi parancsok 188
A-7. Az Actions panel parancsai 189
B. Figyelmeztetések, hibaüzenetek 190
TÁRGYMUTATÓ 198
KISSZÓTÁR 201