Főmenü





 

Érdekes írások

 


 

Jopofa flash alkalmazások:

 

 


 

Oldalunk QR kódja:

 


 

 

Ajánlott könyveink








IP
site statistics website monitoring service
Google PageRank



 



Sikos László: JavaScript kliens oldalon

Kiadási év: 2004
ISBN szám: ISBN 963 86392 3 7
Terjedelem: 188 oldal, B/5
Ár: 2 900.- Ft

Ismertető:

A könyv elsősorban azoknak a weblapfejlesztőknek készült, akik már rendelkeznek a HTML szerkesztésének forrásszintű ismereteivel (nem pusztán szerkesztő­prog­ramokra alapoznak), és szeretnék honlapjaikat életre kelteni, dinamikus tartalmat belecsempészni, uralni akarják a böngésző ablakának minden részét, vagy speciális effektusokkal kívánnak látogatókat vonzani oldalaikra. Haszonnal forgathatják a könyvet azok is, akiknek konkrét igényük van a honlapjukkal kapcsolatban, de nem tudják megvalósítani elképzeléseiket, esetleg még a szükséges eszközben (script) sem biztosak. A könyv a JavaScript legújabb, 1.5-ös verziójára alapoz, a régebbi verzióktól való eltérésekre külön felhívva a figyelmet. A leghosszabb fejezet az egyes nyelvi elemeken keresztül mutatja be a nyelvet, így mintegy referenciaként is használható. A kezdők megtanulhatják, hogyan kell elindulniuk a JavaScript első ösvényein, a haladók pedig a komolyabb technikai megoldásokban mélyedhetnek el. Előbbihez a Fejlesztés lépésről lépésre, utóbbihoz a JavaScript Példatár nyújt segítséget. A könyv végére érve megtanulhatjuk a nyelv elméletét és gyakorlatát, így valóban dinamikussá tehetjük weblapjainkat.

Elektronikus formában megvásárolható:
http://www.interkonyv.hu/index.php?page=konyvek&cat_id=7&book_id=453


Tartalomjegyzék:

AJÁNLÁS 9
ELŐSZÓ 11
1. AMIT A JAVASCRIPTTEL VALÓ MEGISMERKEDÉSHEZ FELTÉTLENÜL TUDNI KELL 13
1.1. MIT ÉRTÜNK WEBES PROGRAMOZÁSON? 15
1.2. MIKOR ALKALMAZHATÓ A WEBES FELÜLET? 15
1.3. MILYEN LEHETŐSÉGEINK VANNAK A JAVASCRIPT FELHASZNÁLÁSÁVAL? 16
1.4. HOGYAN FOGJUNK HOZZÁ A JAVASCRIPTES FEJLESZTÉSHEZ? 17
2. A JAVASCRIPT NYELV ÁTTEKINTÉSE 19
2.1. A SCRIPTNYELVEK JELLEMZŐI 20
2.2. JAVASCRIPT-TÖRTÉNELEM 20
2.3. A JAVASCRIPT NYELV FŐBB VONÁSAI 21
2.4. ÉRTÉKEK, VÁLTOZÓK, LITERÁLOK 23
2.4.1. Értékek 23
2.4.1.1. Adattípus-konverzió 24
2.4.1.2. Változók 24
2.4.1.3. Változók deklarálása 24
2.4.1.4. Változók kiértékelése 25
2.4.1.5. Változók hatásköre 26
2.4.1.6. Konstansok 26
2.4.2. Literálok 27
2.4.2.1. Tömb literálok 27
2.4.2.2. Logikai literálok 28
2.4.2.3. Lebegőpontos (floating-point) literálok 28
2.4.2.4. Egész számok 28
2.4.2.5. String literálok 29
2.4.2.6. Objektum literálok 30
2.4.3. Unicode 31
2.4.3.1. Unicode kompatibilitás az ASCII-vel és az ISO-val 32
2.4.3.2. Unicode escape-szekvenciák 32
2.4.3.3. Karakterek megjelenítése Unicode-dal 33
2.5. JAVASCRIPT KIFEJEZÉSEK, OPERÁTOROK 34
2.5.1. Kifejezések 34
2.5.2. Operátorok 34
2.5.2.1. Értékadó operátorok 37
2.5.2.2. Összehasonlító operátorok 37
2.5.2.3. Aritmetikai operátorok 38
2.5.2.4. Egyszerű bitenkénti operátorok 39
2.5.2.5. Bitenkénti logikai operátorok 40
2.5.2.6. Bitenkénti léptető operátorok 41
2.5.2.7. Logikai operátorok 41
2.5.2.8. String operátorok 43
2.5.2.9. Különleges operátorok 43
2.5.2.10. Operátor-precedencia 50
2.5.3. Reguláris kifejezések készítése 51
2.5.3.1. Reguláris kifejezés-minta írása 51
2.5.3.2. Egyszerű minták használata 51
2.5.3.3. Speciális karakterek használata 52
2.5.3.4. Zárójelek használata 55
2.5.3.5. Munka a reguláris kifejezésekkel 55
2.6. UTASÍTÁSOK 58
2.6.1. Feltételes utasítások 58
2.6.1.1. If…else utasítás 58
2.6.1.2. A switch utasítás 60
2.6.2. Ciklusszervező utasítások 61
2.6.2.1. A for utasítás 61
2.6.2.2. A while utasítás 62
2.6.2.3. A do…while utasítás 63
2.6.2.4. A label 64
2.6.2.5. A break utasítás 64
2.6.2.6. A continue utasítás 65
2.6.3. Objektum-manipuláló utasítások 66
2.6.3.1. A for…in utasítás 66
2.6.3.2. A with utasítás 66
2.6.4. Kivétel-kezelő utasítások 67
2.6.4.1. A throw utasítás 67
2.6.4.2. A try … catch utasítás 68
2.6.4.3. A catch blokk 69
2.6.4.4. Egymásba ágyazott try … catch utasítások 71
2.6.5. Összetett utasítások 71
2.6.6. Megjegyzések 71
2.7. FÜGGVÉNYEK 71
2.7.1. Függvények definiálása 71
2.7.2. Függvényhívás 73
2.7.3. Az argumentumtömb használata 74
2.7.4. Beépített függvények 75
2.7.4.1. Az eval függvény 75
2.7.4.2. Az isFinite függvény 76
2.7.4.3. Az isNaN függvény 76
2.7.4.4. A parseInt és parseFloat függvények 77
2.7.4.5. A Number és a String függvény 78
2.7.4.6. Az escape és unescape függvények 78
2.8. MUNKA OBJEKTUMOKKAL 78
2.8.1. Objektumok használata JavaScriptben 79
2.8.1.1. A JavaScript objektum-típusai 79
2.8.1.2. Objektumok és tulajdonságaik 79
2.8.1.3. Új objektumok létrehozása 80
2.8.1.4. Objektum-inicializálók használata 80
2.8.1.5. Egy konstruktor-függvény használata 81
2.8.1.6. Objektum-tulajdonságok indexelése 83
2.8.1.7. Objektumtípus tulajdonságainak definiálása 84
2.8.1.8. Metódusok definiálása 84
2.8.1.9. Tulajdonságok törlése 85
2.8.2. A JavaScript objektumai 86
2.8.2.1. Tömb objektum 86
2.8.2.2. Logikai objektum 88
2.8.2.3. Dátum objektum 88
2.8.2.4. Függvény objektum 91
2.8.2.5. Matematikai objektum 93
2.8.2.6. Szám objektum 93
2.8.2.7. RegExp objektum 94
2.8.2.8. String objektum 95
2.8.3. Az objektum-modell részletes áttekintése 96
2.8.3.1. Osztály-alapú és prototípus-alapú nyelvek versenye 97
2.8.3.2. Osztály definiálása 98
2.8.3.3. Alosztályok és öröklődés 98
2.8.3.4. Tulajdonságok hozzáadása és törlése 99
2.8.3.5. Egy példa: Dolgozo 99
2.8.3.6. A hierarchia létrehozása 100
2.8.3.7. Objektum-tulajdonságok 103
2.8.3.8. Öröklődési tulajdonságok 103
2.8.3.9. Tulajdonságok hozzáadása 104
2.8.3.10. Rugalmasabb konstruktorok 105
2.8.3.11. Lokális érték kontra öröklött érték 110
2.8.3.12. Egyed-kapcsolatok meghatározása 112
2.8.3.13. Globális információk a konstruktorokban 113
2.8.3.14. Nem többszörös öröklődés 114
2.9. ESEMÉNYKEZELÉS 116
2.9.1. Eseménykezelő definiálása 119
2.9.2. Az Event objektum 120
2.9.3. Események elfogása 120
2.10. A PROGRAMOK FUTÁSI SORRENDJE 121
3. FEJLESZTÉS LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE 123
3.1. ELSŐ PROGRAMUNK: HELLÓ, VILÁG! 124
3.2. HTML / JAVASCRIPT KÓDTESZTELŐ 125
3.3. ESEMÉNYKEZELÉSI GYAKORLATOK 126
3.3.1. Üzenetek a státuszsorban 126
3.3.2. Dinamikus ikonok 127
3.3.3. Képléptető program 129
3.3.4. Kép-átméretező program 130
3.4. PÉLDA KÜLSŐ JS FÁJLRA 131
3.5. KÜLSŐ ÁLLOMÁNYOK MEGNYITÁSA BÖNGÉSZŐBEN 132
3.6. HONLAP BEÁLLÍTÁSA KEZDŐLAPPÁ 132
3.7. A BÖNGÉSZŐ ABLAKÁNAK BEZÁRÁSA NYOMÓGOMBBAL 133
3.8. WEBOLDAL FELJAVÍTÁSA SCRIPTEKKEL 135
3.9. HASZNOS TECHNIKAI TANÁCSOK 135
4. JAVASCRIPT FEJLESZTÉSI SEGÉDESZKÖZÖK 137
4.1. HA NINCSENEK SPECIÁLIS PROGRAMJAINK 138
4.2. A SZÜKSÉGES SZOFTVEREK 138
4.3. A SPECIÁLIS PROGRAMOK LEHETŐSÉGEI 138
4.3.1. JavaScriptes menüszerkesztő 139
4.3.2. JavaScriptes gombszerkesztő 139
5. KÉSZ JAVASCRIPT KÓD BEÁGYAZÁSA
SAJÁT DOKUMENTUMAINKBA 141
5.1. KÜLSŐ ÁLLOMÁNY VAGY HTML FORRÁSBA IMPLEMENTÁLT KÓD? 143
5.2. JAVASCRIPT VERZIÓSZÁM, BÖNGÉSZŐ-SPECIFIKUSSÁG 144
5.3. A JAVASCRIPT KÓD RÉSZEI 144
5.4. KÜLÖNLEGES ESETEK ÉS ALKALMAZÁSOK 146
5.5. EGY SCRIPT LEMENTÉSE FORRÁSSZINTEN 147
6. HIBAELHÁRÍTÁS 149
6.1. HA EGYÁLTALÁN NEM MŰKÖDIK EGY KÓD, MI LEHET A BAJ? 150
6.2. KÓDOK HIBÁS MŰKÖDÉSÉNEK LEHETSÉGES OKAI 151
6.3. JAVASCRIPT KÓDOK TESZTELÉSE 152
6.4. JAVASCRIPT HIBAKEZELÉS 152
7. JAVASCRIPT PÉLDATÁR 155
7.1. NÉVNAP-MEGJELENÍTŐ 156
7.2. DIAVETÍTŐ 159
7.3. MIDI-LEJÁTSZÓ 161
7.4. IDŐMÉRÉS STOPPERREL 164
7.5. ÓRA- ÉS DÁTUMKIJELZÉS A WEBLAPON 165
7.6. ÖRÖKNAPTÁR 167
7.7. SZÁMOLÓGÉP 170
7.8. KIRAKÓJÁTÉK 174
TÁRGYMUTATÓ 179
KISSZÓTÁR 181